donderdag 21 juni 2012

Moeilijkewoordjes.nl: Eclatant

In het RTL4-programma De Jongens Tegen De Meisjes krijgen presentator en improvisator Tijl Beckand en zijn team de vraag wie betere leiders zijn, mannen of vrouwen. Het team antwoordt luidkeels “vrouwen”, maar Beckand zegt dat er in de geschiedenis veel mannelijke leiders zijn geweest, zoals Stalin en Hitler, maar dat dit ‘geen eclatant succes’ was. Wát voor succes?

Beckand was vast even vergeten dat hij niet het publiek van
De Tiende Van Tijl (zijn programma over klassieke muziek) voor zich had, maar het prime time amusementspubliek van RTL. In dat opzicht was het wellicht duidelijker geweest als Beckand had gezegd dat hij een ‘heel erg groot’ succes bedoelde. Dat is namelijk wat eclatant betekent volgens Woorden.org.

Het woord heeft meerdere synoniemen die meer gangbaar zijn dan eclatant zelf, volgens
Woorden.org namelijk ‘daverend’ en ‘schitterend’. Woorden-boek.nl en Synoniemen.net noemen daarnaast ‘daverend’, ‘geweldig’, ‘groots’ en ‘opzienbarend’. Van Dale vermeldt alleen ‘schitterend’ en ‘daverend’ als betekenis.

Het gehele blog is gepubliceerd op
Moeilijkewoordjes.nl.

Recensie: Amy Macdonald - Life In A Beautiful Light

Met haar eerste twee albums heeft de Schotse Amy Macdonald de lat voor haar derde plaat flink hoog gelegd. Na haar tour in 2010 nam ze een jaar pauze om tijd door te brengen met vrienden en familie. Ondertussen werkte ze aan 'Life In A Beautiful Light', een volgens Macdonald laid-back, positief album, geïnspireerd door het alledaagse leven.

Amy Macdonald past met haar 'doe maar gewoon'-instelling prima bij Nederland. 'This Is The Life' was de best verkochte single van 2008 en daarmee is Amy de eerste vrouwelijke, Britse soloartiest die in Nederland een 'hit van het jaar' op haar naam heeft staan. Na haar ingetogen debuutplaat volgde het instrumentaal groots aangeklede 'A Curious Thing', maar voor haar derde plaat keerde ze letterlijk en figuurlijk terug naar haar roots. Op 'Life In A Beautiful Light' zijn het dan ook Amy en haar gitaar die de klok slaan.

De gehele recensie is gepubliceerd op
Studenten.net.

zaterdag 9 juni 2012

Is je favoriete celebrity dun? Dan voel jij je dat ook

Artikel Medium Online
Dit artikel is opgepikt door Opzij.

Volgens talloze wetenschappelijke onderzoeken beïnvloeden afbeeldingen van dunne celebrity’s in de media het zelfbeeld van vrouwen negatief. Volgens Amerikaanse onderzoekers gloort er echter hoop: dunne beroemdheden kunnen er ook voor zorgen dat vrouwen méér tevreden zijn over hun lichaam. Hoofdonderzoekster Ariana Young geeft uitleg.

Uitzondering op de heersende gedachte

Op de cover van vrouwentijdschrift
Glossy van juni dit jaar staat hotelerfgename Paris Hilton. Hoewel naast het hoofd van Hilton staat dat het blad ‘extra dik’ is, geldt dit voor de 52 kilogram wegende Hilton niet. (Feit: de gemiddelde Nederlandse vrouw weegt bijna 30 kilogram meer). Wanneer vrouwen in de media dunne beroemdheden zien, zorgt dit er volgens meerdere wetenschappelijke onderzoeken voor dat vrouwen minder tevreden zijn over hun eigen lichaam. Vrouwen voelen zich namelijk dikker als ze zichzelf vergelijken met dunne celebrity’s.

Volgens de Amerikaanse psychologe Ariana Young van de Staatsuniversiteit van New York en haar collega’s heerst daarom zowel binnen de wetenschap als binnen de maatschappij de gedachte dat de aanwezigheid van dunne beroemdheden in de media slechts negatieve gevolgen heeft voor het zelfbeeld dat vrouwen hebben. Die gedachte is onjuist, zeggen Young en haar collega’s naar aanleiding van hun
onderzoek dat binnenkort wordt gepubliceerd. De onderzoekers hebben namelijk aangetoond dat dunne beroemdheden in de media juist een positief effect kunnen hebben op het eigen lichaamsbeeld van vrouwen.

Verbintenis met een mediafiguur

Dit positieve effect is het gevolg van parasociale relaties. Als vrouwen een parasociale relatie hebben met een dunne beroemdheid, zijn ze daardoor meer tevreden over hun lichaam dan vrouwen die geen parasociale relatie met de ster hebben. Het hebben van een parasociale relatie betekent dat iemand (in dit geval de vrouw) zich verbonden voelt met een mediafiguur en sterk het gevoel heeft die celebrity te kennen.
Ondanks dat alleen de vrouw zich van deze geestelijke relatie bewust is en de beroemdheid niet, lijken parasociale verbintenissen erg op relaties in het ‘echte’ leven. Zo kijken vrouwen ook binnen parasociale relaties naar eigenschappen die ze met de celebrity delen, bijvoorbeeld persoonlijkheidskenmerken.

Het gehele blog is gepubliceerd op
Medium Online.